Barangolások Nemesvámoson

A Balaton-felvidék minden apró részletében gyönyörű természeti kincs. Ha épp nem a Balatonnál töltjük az időnket, kerekedjünk fel és ismerjük meg a vidék többi települését is. Nemesvámos egy remek választás.

Nemesvámos a Balaton-felvidéken, Veszprém szomszédságában, tengerszint felett mintegy 300-400 m-es magasságban fekvő község. Határában az őskortól kezdve megtelepült az ember, akit vonzottak a kedvező természeti feltételek: az erdők bőséges élelmet, építőanyagot, a patakok és erek tiszta ivóvizet biztosítottak az itt élőknek. A település a középkorban a Vámos nevet viselte, ami azt jelentette, hogy a lakosok vámszedési jogokkal bírtak. Történetét 1207-tól kezdve oklevelek segítségével kísérhetjük nyomon.

A településen tehetünk egy rövidebb sétát, melyben a község nevezetességeit fedezhetjük fel. A séta a 800 éves jubileumi emlékműtől indul, majd  a Nagy kút irányába folytatódik. A kossuth utcán visszakanyarodva elhaladunk a Vámosi Vendégház előtt, majd az Alsó-Kút felé az Alsó Kúti Vendégházzal is találkozhatunk. Mind a két szálláshely rendelkezik a „Vidék Minősége – Éltető Balaton-felvidék” védjeggyel. Remek választás egy hosszabb kirándulás során. Az I. Világháborús emlékmű mögött a Református Templomot is megcsodálhatjuk.

Van lehetőségünk hosszabb túrát is tenni, melynek során ellátogathatunk a Tekeresvölgyi Családi Birtokra is. Előzetes bejelentkezés során részt vehetünk kóstolókon falusi vendégasztal keretében és szállás lehetőség is igénybe vehető a birtokon. A túra Nemesvámos központjából indul, az Adventista Imaház előtt haladunk el majd az Alsó kútnál fordulunk észak felé. Egy hosszabb betonos úton haladunk tovább, majd elérünk a Sportistálló és a Betyárcsárda mögé ahol a murvás földút indul tovább Tekeres-völgy felé. Felkaptatunk a Cinege-tetőre, ahonnan Veszprém és a Tekeres-völgy egyaránt látható. Leereszkedünk a séd völgyébe, a séd érdekessége, hogy észak felé folyik. Az út izgalmas része csak ezután következik: sziklavölgyben, monumentális sziklafalak között visz az út. Geológiai törésvonal húzódik itt, az út egyik oldalán kiemelkedtek a sziklák, míg a másik oldal sík maradt. Az erdei kutat elhagyva az öreg tölgyek felé az erdőben haladunk tovább, aztán felkaptatunk a Vilma pusztához tartozó tölgyes erdőben.

Ha Nemesvámoson járunk kihagyhatatlanok védjegyeseink. A Vámosi Betyárok húskészítményekkel foglalkoznak. Húskészítményeik tartósítószer és adalékanyag nélkül, egyedi, házi receptekkel készülnek.

Tökmagolaj? Akkor Pepo Papa. Nemesvámoson működik a Peiba Kft. Egy elhivatott családi vállalkozás, ahol 2013 óta készítenek prémium minőségű tökmagolajat.

Krémek minden mennyiségben. Kéri Márta helyi alapanyagokból készíti különböző ízesítésű krémjeit. A kínálatban megtalálható például a rukkolás lenmagkrém, tökmagkrém, medvehagymás tökmagrém…

Levendulás, mézesen varázslatos ajándékok. Sárkány Zsuzsanna mézeskalács termékeit saját levendulájával ízesítve, helyi méhész mézének felhasználásával, mindig a jól megszokott saját recept alapján készíti.

Bio és reform étolajok, valamint olajos mag lisztek vagy is Biogold Natur Kft. Széles termékskálájukban megtalálhatók többek között hidegen sajtolt bio étolajok, reform étolajok, egyéb bio olajok, de a bio szőlőmag mikroőrlemény mellett a bio tökmagliszt és a bio mákliszt is kedvelt termékük.